fbpx

Lou Salomé. El carácter de un gato

Divendres 10 de març a les 21.00 hores.

Diumenges 12 i 19 de març a les 20.30 hores.

Diumenge 26 de març a les 18.30 hores.

Biogràfic. Castellà. 60 minuts. Recomanada a partir de 13 anys.

#LouSalome

lou_web

Sinopsi

Lou Andreas Salome va ser musa de grans intel·lectuals i artistes del seu temps, interlocutora i amiga de Nietzsche, Freud i el poeta Rilke.

Pionera en l’art de ser ella mateixa va escriure mes de 200 obres entre novel·les, assajos i articles psicoanalítics.

La seva indiferència davant les convencions morals i una curiositat insaciable, va representar un desafiament social en una de les èpoques de major esplendor de la cultura europea.

“El mon sencer estava en erupció, I’esperit de la revolució ho impregnava tot: I’art, la ciència, la filosofia, a política, la moral… Tot era debatut, qüestionat”.

Fitxa tècnica

Dramatúrgia: Mafalda Bellido

Idea i interpretació: Paloma Arza

Fotografia: Andrea Eidenhamer

 

Vaig cap a allò que estimo sense cap sentiment de deure o pietat“. Lou Andreas Salomé no va ser només la musa dels grans intel·lectuals i artistes del seu temps sinó que els va tractar d’igual a igual. Interlocutora i amiga de Nietzsche, Freud i el poeta Rilke, entre d’altres… Pionera en l’art de ser ella mateixa va escriure més de 200 obres entre novel·les, assajos i articles psicoanalítics. Per la seva indiferència davant les convencions morals i una curiositat insaciable, va representar un desafiament social en una de les èpoques de major esplendor de la cultura europea…”El món sencer estava en erupció, l’esperit de la revolució ho impregnava tot: l’art, la ciència, la filosofia, la política, la moral… Tot era debatut, qüestionat”. Neix a Sant Petersburg en 1861, l’any en què és abolida l’esclavitud a Rússia i mor a Göttingen (Alemanya) el 1937, quan Europa tornava a quedar a les fosques.

Crítica

Una sirena sobre el escenario

La totalidad del público asistente a la función del domindo 12 de marzo, del teatro PORTA 4, quedamos boquiabiertos ante la representación del personaje de Lou Andreas Salomé, interpretada por Paloma Arza, en el marco de un monólogo teatral, o, más bien, parateatral, en el que esta actriz desborda el escenario y nos incorpora al diálogo interior…                                        

Y lo hace emulando, para hacer suyas, a las míticas sirenas, de belleza tan terrible y atractiva, papel y rol que ejerce con autoridad deambulando por el espacio escénico como quien reinventa todo el mar, la arena o la arcilla para esculpir y recrear de nuevo a sus interlocutores; van desfilando, va deshilando a Ulises, o a Pentesilea…, para encantarlos y para atraer su nave hasta las escarpadas rocas de la costa y devorarlos antes de morir…

El poeta más laureado; el filósofo de mayor fuerza vital y cuestionadora de la tradición, sin concesiones ni paliativos; el pastor más primitivo y oscuro… se rinden a sus pies y, esta vez, son los hombres los que no pueden sostenerse en sí mismos y sucumben presos de los miedos y las ansias de posesión.

No se pierdan a esta Alicia que atraviesa múltiples espejos: la madre, el padre, la amada, la amante…

Lou, Muschka (como la llama cariñosamente desde el recuerdo la voz de una madre capaz de transmitirle el cuidado de la cotidianidad y del buen gusto) teje y desteje, hila y deshila, cose y canta…

Con todo ese bagaje, tan bien ataviada, Lou apuesta por la vida, por vivir la vida hasta sus últimas consecuencias. Así, decide y escoge: el arte con la ciencia, la literatura con el psicoanálisis, la vida con la muerte que da vida… Y, sobre todo, la libertad, su propia idea de la libertad y su propia idea del arte. Se diría que es una precursora de la ética como reflexión filosófica sobre la libertad. Se diría que si el discípulo de Sigmund Freud, Carl Jung, la hubiera conocido, ella habría formulado con él el paso del inconsciente individual al inconsciente colectivo. Se diría… Se podría decir que esta obra de teatro ha tenido suerte y ha dado con la dramaturga y la actriz que iba buscando: Mafalda Bellido y Paloma Arza perfilan una imagen y una idea contemporánea del alma y de la identidad de la mujer.

Enric Batiste Bastidas

Abrir chat